نوشته شده توسط : asad

فصل اول
اداره مالي اداري
اداره مالي اداري ضمن ارائه خدمات به متقاضيان و مشتركين تلفني بصورت قبول تقاضا و اشتراك تلفن و تشكيل پرو.نده و رسيدگي به امور قبوض مشتركين و محاسبه در آمد و هزينه‌ها ، خدمات تداركاتي و پرسنلي و حقوقي كليه پرسنل و كاركنان مخابرات شهرستان را به عهده‌دارد كه اگر فعاليت و تداركات و پشتيباني به موقع اين اداره نباشد شايد بتوان گفت به فعاليت بقيه واحدهاي ادارات مختلف اين مجموعه بي‌نتيجه و يا متوقف مي‌ماند .

امور متقاضيان و امور مشتركين

با انتشار اگهي قبول تقاضاي تلفن نسبت به ثبت نام متقاضيان تلفن و فروش فيش به آنان اقدام مي‌شود اين ثبت نام و فروش فيش بايستي در محدوده مرز خدمات تلفني كه در طرح ايجاد امكانات مخابراتي است بايستي صورت پذيرد پس از فراهم شدن امكانات فني ، توسط واحد مذكور جهت كلي متقاضيان رديف وديعه تعيين و طي دعوتنامه اي از متقاضي نسبت به تكميل پرونده اقدام مي‌شود و جهت هر يك با رعايت حق تقديم فرم سيمك شي صادر و به واحد مربوطه ارسال مي‌نمايند . پس از عودت فرم مذكور از واحد زيربط به امور متقاضيان نصبت به صدور فرم دايري تلفن و ارسال آن به واحد‌هاي مربوطه نسبت به بر قراري ارتباط مشتركين اقدام مي‌شود و پرونده مربوطه نيز از امور متقاضيان به امور مشتركين جهت استقرار در فايل مربوطه و بايگاني مي‌گردد .

پس از دايري هر تلفن كليه تغييرها و درخواستهاي مشتركين در واحد امور مشتركين صورت مي‌پذيرد كه اهم آن بشرح ذيل مي‌باشد .

1-تغيير نام فيش بكلي ممنوع است مگر بصورت درجا به غير فقط با تغيير مالك در صوتيكه خريدار ملك ، خريدار فيش مذكور باشد و يا اينكه متقاضي تلفن فوت نموده باشد واگذاري نوبت به احدي از ورّاث با اجازه ساير ورثه طبق گواهي مربوطه ملامانع است .

2-تعويض آدرس فيش كه با اخذ هزينه مربوطه و ارائه مدارك لازم و رعايت آئين نامه و مقررات شركت صورت مي‌گيرد . چون نرخ هزينه تعويض آدرس فيش در سه دوره مورد مطالعه يعني سالهاي 68و70و72 تغيير نكرده است لذا تفاوت‌ها در در آمدهايي كه در زيل آمده‌است فقط بخاط تغييرات  مي‌باشد كه اشاره مي‌شود .

فصل اول
اداره مالی اداری
امور متقاضیان و امور مشترکین
واحد آبونمان
فوائد و مضرات استفاده از کامپیوتر در آبونمان
فصل دوم
تشکیلات و روابط سازمانی
چارت سازمانی
فصل سوم
معاونت اداره کل مخابرات استان تهران – مخابرات دکتر حسابی
برنامه ریزی
قوانین عمومی‌مدیریت
مسائل پرسنلی
شماره گذاری و اجرای پروژه
خرید و تدارکات
سیستم‌های اطلاعاتی مالی و مدیریت
فصل چهارم
اداره نگهداری و بهره‌برداری ارتباط شهری
شبکه کابل و هوایی
بخش اطلاعات ۱۱۸
واحد تعمیر و نگهداری تلفن‌های همگانی
واحد واگذاری خطوط شهری
بررسی امکانات فنی
تعیین بوخت و مشخصات فنی یک خط تلفن
تغییر مکانهای تلفن‌های مشترکین
تغییر نام و مکان تلفن
لیست بندی کافوها
نگهداری نقشه‌های فنی وثبت کلیه اطلاعات
تعیین دفتر ودیعه
دفتر حق تقدیم
فصل پنجم
اداره نگهداری و بهره‌برداری ارتباطات راه دور
واحد تلفن راه دور و بین‌المللی
ارتباط نقدی
ارتباط نسیه
ارتباط وارده
واحد تلفن بین‌الملل
اطاق دستگاه کاریر

مؤخره و نتیجه گیری
منابع و ماخذ

جهت دانلود فایل کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: کارآموزی , ,
:: برچسب‌ها: حسابداری مخابرات , پروژه مالی مخابرات , کارآموزی حسابداری , کارآموزی حسابداری در مخابرات , کارآموزی در مخابرات ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asad

کلیات

تبیین موضوع

 از آنجایی که آدمی بالطبع موجودی اجتماعی است و به صورت اجتماعی زندگی می کند و زندگی فردی آن تقریبا امکان پذیر نمی باشد آداب معاشرت و روابط اجتماعی در اسلام دارای اهمیت مضاعفی است و قرآن کتابی است که برای هدایت بشر آمده لذا در تنظیم روابط بین انسان و خدا ، انسان با طبیعت و انسان با انسانهای دیگر او را یاری می کند و به بیان دستوراتی برای تحسین روابط اجتماعی می پردازد که این آداب گاهی جنبه حقوقی دارد و گاهی جنبه اخلاقی ما بنا داریم در این رساله آداب معاشرت را مورد بررسی قرار داده ، شأن نزول ، نظرات مفسران و روایاتی که در بیان آیات آمده است را مورد کنکاش قرار دهیم .

 پیشینه موضوع

 چون معاشرت و ارتباط از آغاز خلقت انسان بین افراد رایج بوده است قرآن به عنوان کتاب هدایت ، در آیات زیادی به آن پرداخته است . همچنین در روایات نبوی هم از آن بحث شده است بدین روی این دو ، منبع مهم برای بررسی مسائل مورد بحث ما شناخته می شوند . در تبیین پیشینه باید نخستین پیشینه ها را در موضوعات مطرح شده در کتب تفاسیر و کتب اخلاقی جستجو نمود که به تدریج در این مورد کتب مستقلی تألیف یافته است و در دوران اخیر نیز این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته است که می توان به برخی از کتب مستقل در دوران معاصر اشاره نمود . ازجمله : اخلاق معاشرت ( جواد محدثی ) ، اخلاق و معاشرت در اسلام ( علی قائمی )

فهرست

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………….  1

کلیات…………………………………………………………………………………………………….. 2

تبیین موضوع …………………………………………………………………………………………… 2

اهمیت و ضرورت موضوع…………………………………………………………………………… 2

انگیزه انتخاب موضوع ………………………………………………………………………………… 2

پیشینه موضوع ………………………………………………………………………………………….. 3

سؤالات ………………………………………………………………………………………………….. 3

روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………. 3

فرضیه ……………………………………………………………………………………………………. 4

چکیده ……………………………………………………………………………………………………. 5

فصل اول ………………………………………………………………. 6

الف : شناخت لغوی …………………………………………………………………………………. 7

1- معاشرت ……………………………………………………………………………………………. 7

2- روابط………………………………………………………………………………………………… 9

ب : کاربرد قرآنی ……………………………………………………………………………………. 11

1- معاشرت ……………………………………………………………………………………………. 11

2- روابط ……………………………………………………………………………………………….. 12

ج : شناخت حوزه معاشرت انسان ………………………………………………………………. 15

الف : معاشرت اختیاری …………………………………………………………………………….. 15

ب : معاشرت اضطراری ……………………………………………………………………………. 15

الف : معاشرتهای نیک ………………………………………………………………………………. 16

1- خردمند و کریم ………………………………………………………………………………….. 16

2- خوش اخلاق ……………………………………………………………………………………… 16

3- صادقان …………………………………………………………………………………………….. 16

ب : معاشرتهای بد …………………………………………………………………………………… 17

1- کافران ……………………………………………………………………………………………… 17

2- استهزاء گران دین ……………………………………………………………………………….. 18

3- فاسقان ……………………………………………………………………………………………… 18

4- عصیانگران ………………………………………………………………………………………… 19

چگونگی معاشرت …………………………………………………………………………………… 19

حفظ عزت انسانی در روابط و معاشرت ………………………………………………………. 20

اعتدال در معاشرت ………………………………………………………………………………….. 21

د : هدف از معاشرت ……………………………………………………………………………….. 21

هـ : انواع معاشرت ………………………………………………………………………………….. 22

فصل دوم ………………………………………………………………. 24

بخش اول : آداب معاشرت در حوزه عمومی ………………………………………………… 25

الف : آداب وارد شدن به خانه …………………………………………………………………… 26

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 26

استیذان …………………………………………………………………………………………………… 26

امنیت و آزادی در محیط خانه ……………………………………………………………………… 29

کنترل نگاه ………………………………………………………………………………………………. 33

چشمهای بی بها ……………………………………………………………………………………….. 33

2-  آداب سلام و تحیت …………………………………………………………………………… 36

اهمیت سلام نمودن در قرآن ……………………………………………………………………….. 36

اهمیت سلام نمودن در سنت ……………………………………………………………………….. 37

کیفیت سلام وتحیت ………………………………………………………………………………….. 39

فلسفه سلام کردن …………………………………………………………………………………….. 40

آداب فقهی سلام کردن ………………………………………………………………………………. 42

لزوم پاسداری از این سنت اسلامی  ………………………………………………………………. 43

3- آداب غذا خوردن ………………………………………………………………………………. 45

بخش دوم : بررسی معاشرت در حوزه مسلمانان …………………………………………….. 48

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 49

بررسی معاشرت مسلمانان از دیدگاه قرآن ………………………………………………………. 49

1- مسالمت و بخشش ………………………………………………………………………………. 50

2- فرو بردن خشم  و احسان ……………………………………………………………………… 53

3- دوری از تکبر و فخر فروشی ………………………………………………………………….. 55

4- پرهیز از بدگویی و عیب جویی ……………………………………………………………….. 56

5- صداقت …………………………………………………………………………………………….. 59

6- دوری از تمسخر و گمان بد ……………………………………………………………………. 59

بررسی معاشرت مسلمانان از دیدگاه روایات ……………………………………………………. 63

اعتدال ودوری از حسادت وتملق …………………………………………………………………. 63

حق مسلمان بر مسلمان ………………………………………………………………………………. 65

محبت , مهم ترین عامل در معاشرتها …………………………………………………………….. 66

انفاق مال برای رضای محبوب ……………………………………………………………………… 70

بخش سوم : آداب معاشرت در حوزه خانواده و خویشاوندان …………………………… 73

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 74

1- آداب معاشرت با والدین و فرزندان …………………………………………………………….. 75

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 75

الف – آداب معاشرت با والدین …………………………………………………………………… 76

معاشرت با والدین از دیدگاه قرآن ………………………………………………………………… 76

وظایف فرزندان ……………………………………………………………………………………….. 76

دقت فوق العاده در احترام به پدر و مادر ………………………………………………………… 79

احسان به والدین ………………………………………………………………………………………. 80

دعا برای پدر و مادر ………………………………………………………………………………….. 82

معاشرت با والدین از دیدگاه روایات …………………………………………………………….. 85

معاشرت با پدر از دیدگاه روایات …………………………………………………………………. 86

حق پدر بر فرزند ……………………………………………………………………………………… 86

معاشرت با مادر از دیدگاه قرآن ……………………………………………………………………. 87

معاشرت با مادر از دیدگاه روایات ………………………………………………………………… 88

هشدارها در مورد والدین ……………………………………………………………………………. 89

نیکی به والدین در حیات و ممات ………………………………………………………………… 91

افضل اعمال در ارتباط با والدین …………………………………………………………………… 91

اقسام پدران …………………………………………………………………………………………….. 91

 پیامبر ( ص ) و حضرت علی ( ع ) دو پدر این امت اسلامی  ……………………………. 92

ب – روابط و وظایف متقابل والدین به فرزندان………………………………………………… 95

بررسی وظایف والدین و فرزندان از دیدگاه قرآن ……………………………………………… 95

بررسی وظایف  و حق فرزند از دید گاه روایات ………………………………………………. 99

محبت به فرزند ………………………………………………………………………………………… 99

اجرای عدالت ………………………………………………………………………………………….. 100

توجه بیشتر به دختر …………………………………………………………………………………… 101

ب : آداب معاشرت زوجین ……………………………………………………………………….. 102

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 102

بررسی معاشرت زوجین از دیدگاه قرآن …………………………………………………………. 103

1- وفاداری به پیمان ازدواج ……………………………………………………………………….. 103

2- مودت و مهربانی و ایجاد آرامش ……………………………………………………………… 103

3- حفظ و پوشانیدن عیوب یکدیگر ……………………………………………………………… 106

ادای حقوق یکدیگر …………………………………………………………………………………… 107

معاشرت نیکو ………………………………………………………………………………………….. 116

هدایت و فضاسازی معنوی …………………………………………………………………………. 118

حق همسر در روایات ……………………………………………………………………………….. 119

نظر ابن مسکویه رازی درباره معاشرت با همسر ( زوجه ) ………………………………….. 120

3- آداب معاشرت در حوزه خویشاوندان …………………………………………………….. 122

بررسی معاشرت در حوزه خویشاوندان از دیدگاه قرآن ………………………………………. 123

1- رعایت تقوای الهی ……………………………………………………………………………….. 123

2- صله رحم …………………………………………………………………………………………… 123

3- احسان ………………………………………………………………………………………………. 124

4- انفاق …………………………………………………………………………………………………. 126

معاشرت با خویشاوندان از دیدگاه روایات ………………………………………………………. 129

قطع رحم از دیدگاه قرآن ……………………………………………………………………………. 130

زیان کاران واقعی ……………………………………………………………………………………… 134

اهمیت صله رحم در اسلام…………………………………………………………………………… 136

قطه رحم نشانه فسق …………………………………………………………………………………. 137

اولو النهی از دیدگاه پیامبر ( ص ) ………………………………………………………………… 138

عاقبت قطع از دیدگاه روایات ……………………………………………………………………… 139

ائمه معصومین ( ع ) مصداق اولوالارحام ………………………………………………………… 139

آداب معاشرت با ارحام هم کیش ………………………………………………………………….. 141

4- آداب معاشرت برادران و خواهران …………………………………………………………. 143

انواع نسبت ……………………………………………………………………………………………… 143

انواع اخوت …………………………………………………………………………………………….. 143

بررسی معاشرت با خواهران و برادران نسبی و رضاعی از دیدگاه روایات ……………….. 144

رعایت حقوق خواهران و برادران …………………………………………………………………. 144

بخش چهارم : آداب معاشرت در حوزه مرتبطان غیر خویشاوند ………………………… 145

الف : معاشرت با همسایگان ………………………………………………………………………. 146

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 146

معاشرت با همسایگان ………………………………………………………………………………… 146

انواع همسایه و حقوق آنها ………………………………………………………………………….. 149

حق همسایه از دیدگاه روایات ……………………………………………………………………… 149

روابط همسایگان و حقوق آنان بر یکدیگر ………………………………………………………. 151

حد همسایگی ………………………………………………………………………………………….. 152

عاقبت همسایه آزاری ………………………………………………………………………………… 152

رفتار با همسفر ذمی ( صاحب بالجنب ) ………………………………………………………… 153

پرهیز از مصاحبت بعضی از هم نشین ها ………………………………………………………… 153

2- معاشرت با دوستان ……………………………………………………………………………… 155

آداب معاشرت در حوزه دوستی …………………………………………………………………… 155

آیین دوست یابی از نظر دیل کارنگی …………………………………………………………….. 158

آیین دوست یابی از دیدگاه قابوسنامه و حکما و بزرگان …………………………………….. 159

لقمان حکیم و وصیت او به پسرش پیرامون دوستی …………………………………………… 160

صفات و ویژگیهای دوست خوب در اسلام …………………………………………………….. 160

آداب رفاقت ……………………………………………………………………………………………. 164

3- معاشرت با معلمان و مربیان …………………………………………………………………… 166

معاشرت با مربی از دیدگاه قرآن …………………………………………………………………… 166

معاشرت با مربی از دیدگاه روایات ……………………………………………………………….. 168

لزوم دقت در انتخاب استاد …………………………………………………………………………. 169

4- معاشرت با مومنان و برادران دینی ………………………………………………………….. 171

الف – اصلاح بین مردم و عدالت ورزی ………………………………………………………… 171

ب- اخوت و تقوی …………………………………………………………………………………… 173

د- برآوردن نیازهای مومنان …………………………………………………………………………. 181

5- معاشرت با مسئولان و نهادهای اجتماعی ………………………………………………….. 184

الف – رعایت حقوق متقابل ………………………………………………………………………… 184

ب- حفظ وحدت و نظم عمومی ………………………………………………………………….. 185

ج- پیروی از فرمانروایان صالح ……………………………………………………………………. 186

د- عدم توجه به گزارش فاسقان …………………………………………………………………… 187

رعایت ادب گفتار دربرابر پیامبر ( ص ) …………………………………………………………. 189

بخش پنجم : آداب معاشرت در حوزه غیر مسلمانان ……………………………………….. 192

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 192

اصل عدم تسلط کفار بر مسلمانان …………………………………………………………………. 192

انواع کافران …………………………………………………………………………………………….. 193

کفار غیر محارب ( غیر جنگنده ) ………………………………………………………………….. 193

احسان به کفار غیر حربی ……………………………………………………………………………. 194

معاشرت با کافران غیر حربی ( سالم ) …………………………………………………………… 194

تعادل در روابط با کافران غیر حربی ……………………………………………………………… 196

تعادل در محبت ……………………………………………………………………………………….. 196

نهی از دوست داشتن والدین کافر از دیدگاه قرآن …………………………………………….. 197

معاشرت با کافر ذمی …………………………………………………………………………………. 201

چگونگی معاشرت با اهل ذمه ………………………………………………………………………. 205

معاشرت با کافران حربی از دیدگاه قرآن ………………………………………………………… 206

مبارزه با کفر ……………………………………………………………………………………………. 209

مقاومت درجنگ با کفار  ……………………………………………………………………………. 210

خلاصه و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………… 215

همنوع دوستی ولی نه به هر بها …………………………………………………………………….  215

فصل سوم : جایگاه ، آثار و پیامدهای معاشرت …………………………… 217

بخش اول : انسان موجودی اجتماعی …………………………………………………………… 218

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 218

آیا انسان بالطبع اجتماعی است …………………………………………………………………….. 219

اجتماعی شدن فرد ……………………………………………………………………………………. 222

بخش دوم : جایگاه روابط اجتماعی از نظر اسلام …………………………………………… 224

بخش سوم : آثار روانشناختی آداب معاشرت ………………………………………………… 228

اهمیت گفتار در ارتباطات …………………………………………………………………………… 229

الف : تاثیر گفتار ………………………………………………………………………………………. 231

ضرورت توجه به سطح مخاطب در گفتار ……………………………………………………….. 232

ب : تاثیرات رفتاری ………………………………………………………………………………….. 238

عدم افشای « اسرار » یا گفتار بیرون از حد تحمل …………………………………………….. 239

انطباق کردار با گفتار شرط اصلی تاثیر گفتار ……………………………………………………. 240

نقش معاشرت در برآوردن نیازهای اساسی ……………………………………………………… 242

نیاز به محبت …………………………………………………………………………………………… 243

نیاز به بستگی و تعلق به گروه ……………………………………………………………………… 244

نیاز به بیان و ابراز خود ………………………………………………………………………………. 245

نقش معاشرت در رشد اجتماعی …………………………………………………………………… 255

نقش معاشرت در توسعه ارتباط با دیگران ………………………………………………………. 256

نقش معاشرت در رشد اخلاقی …………………………………………………………………….. 257

رشد و توسعه تمایلات به گروهها و موسسات اجتماعی …………………………………….. 259

نقش معاشرت در احساس نشاط وسرزندگی ( شادمانی و سرور ) ……………………….. 264

خلاصه و نتیجه گیری فصل ……………………………………………………………………….. 265

نتیجه رساله …………………………………………………………………………………………….. 267

منابع و مأخذ ………………………………………………………………………………………….. 270

 

جهت دانلود فایل کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: آداب در قرآن , آداب معاشرت , آداب معاشرت در قرآن , معاشرت در قرآن ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asad

چكيده:

«بالعدل قامت السموات و الارض»،قوام آسمانها و زمين به عدل است.چنانچه تعادل را از زندگي حذف كنيم، وجودي براي هستي باقي نخواهد ماند كه عدل پايه و بنياني است كه قوام و استواري جهان به اوست.« العدل اساس به قوام العالم.»تعالي و ارتقاء جان آدمي به حيات طيبه الهي با ايجاد تعادل فردي در بستر تعامل جمعي است. تعادلي در مبدا، در مسير و در مقصد.

توسعه اي كه در عدل است در هيچ طرح و برنامه ديگري نمي توان يافت. از آن جايي كه توسعه در اسلام تنها به معناي افزايش فيزيكي نيست و جنبه هاي معنوي و ارزشي نيز اهميت دارد ، جهت گيري سياستهاي توسعه در اسلام به سمت اهداف خاصي است كه در راستا و تامين كننده هدف اصلي خلقت انسان است.انسان به خاطر همين سعه و جامعيت وجوديش، بر همه عوالم، حتي بر فرشتگان نيز برتري دارد و تنها اوست كه مي تواند حامل عشق و طلب باشد.يك عارف با سعه وجودي خود با همه جهان و همه انسانها يگانه است.

قرآن كريم ميفرمايد: انساني كه در اثر حيات پاكيزه ،جانش به سمت الله حركت كرد ، جاودانه خواهد بود و از ابديت خاص برخوردار است چون عندالله مي شود . اين حيات طيبه باعث صعود و تكامل انسان مي شود.براي تداوم حيات حقيقي و افزوني تاله آدمي، لازم است كه انسان اولاً چيزي را روي اصول علمي ببيند و ثانياً قواعد عملي آن را بپذيرد. ظهور بركات و عنايات، مرهون رشد علمي و عملي جامعه است و امت اسلامي در پرتو ايمان و عمل صالح به اين فيوضات الهي بار مي يابد.حيات واقعي كه در يك فرد به جريان مي افتد، با حيات ديگران نيز مشترك است. اساسي ترين مختص حيات، تعديل و تصعيد خودمحوري به سود انسان محوري است، كه رو به كمال دارد.

                                                             فهرست مطالب
عنوان                                                                                                             صفحه

چكيده……………………………………………………………………………………

مقدمه…………………………………………………………………………………….

فصل اول – تعادل………………………………………………………………………

- تعاريف لغوي و اصطلاحي…………………………………………………………..

- عدل……………………………………………………………………………………

- معناي اعتدال………………………………………………………………………….

- معناي عدالت………………………………………………………………………….

- واژه‌هايي كه با عدل پيوند معنايي دارند…………………………………………..

- استقامت……………………………………………………………………………….

- قصد……………………………………………………………………………………

- قسط……………………………………………………………………………………

- وسط……………………………………………………………………………………

- توسط…………………………………………………………………………………..

- تعادل…………………………………………………………………………………..

- تعادل در مقصد (تعادل در خداشناسي)…………………………………………….

- عدل الهي………………………………………………………………………………

- عدل خدا در خلقت جهان……………………………………………………………

- تعادل در خلقت انسان……………………………………………………………….

- تعادل در مبدأ (تعادل در خودشناسي)……………………………………………..

- ضرورت تعديل در قواي طبيعي تحت فرماندهي عقل…………………………….

- نشانگرهاي رفتار و شخصيت متعادل……………………………………………….

- مراحل وصول به تعادل………………………………………………………………

- تعادل جسماني………………………………………………………………………..

- تعادل عقلاني (اجتماعي)…………………………………………………………….

- تعادل روحي (معنوي)……………………………………………………………….

- ارتباط و نحوه تأثير امور جاري و موظف و ويژه در يكديگر………………….

- نشانه‌هاي عدم تعادل و سلامتي در امور مذكور…………………………………..

- در امور جاري (فردي)………………………………………………………………

- در امور اجتماعي……………………………………………………………………..

- در امور ويژه (معنوي)……………………………………………………………….

- تعادل در مسير (تعادل در فرمان خداشناسي)……………………………………..

- تعادل در شريعت و طريقت و حقيقت…………………………………………….

- صراط مستقيم…………………………………………………………………………

- تعادل در انسان كامل………………………………………………………………..

- انسان كامل صاحب مقام برزخ البرازخ است………………………………………

- مقام برزخيت كبري = تعادل در بين غيب مطلق و شهادت مطلق………………

- تعادل اسمايي (اسماء جمالي و جلالي)…………………………………………….

- تعادل در تشبيه و تنزيه……………………………………………………………..

- عقل حد واسط ربوبيت و عبوديت………………………………………………….

- تعادل در دو قوه عقل عملي و نظري………………………………………………

- تعادل در دو جنبه يلي الخلقي و يلي الحقي……………………………………….

- تعادل در علم و عامل………………………………………………………………..

- تعادل در عقل و قلب (عشق)……………………………………………………….

- تعادل در اقبال و ادبار قلب…………………………………………………………

- تعادل در خوف و رجاء……………………………………………………………..

- تعادل در قبض و بسط……………………………………………………………….

- يقين به خداوند موجب اعتدال آدمي مي‌شود………………………………………

- تعادل در هيبت و انس………………………………………………………………

- ادب پرهيز از افراط و تفريط……………………………………………………….

- تعادل در فرق و جمع (جمع الجمع)……………………………………………….

- تعادل در رضا و غضب………………………………………………………………

- تعادل در رتق و فتق…………………………………………………………………

- تعادل در انبساط……………………………………………………………………..

- تعادل در فناء…………………………………………………………………………

- تعادل در تسليم و تفويض…………………………………………………………..

- تعادل در توكل……………………………………………………………………….

- تعادل در خلوت و جلوت……………………………………………………………

- تعادل در دنيا و آخرت………………………………………………………………

- برخي از نتايج ايجاد تعادل در انسان……………………………………………….

- فصل دوم – توسعه…………………………………………………………………..

- تعريف لغوي و اصطلاحي……………………………………………………………

- توسعه از ديدگاه فلسفي……………………………………………………………..

- توسعه فرهنگي………………………………………………………………………..

- منظور از خلقت بشر، ظهور استعدادات نهاني است……………………………….

- تجلي شهود الهي تابع استعدادات است……………………………………………..

- هدف از خلقت تحقق تماميت انسان است…………………………………………

- استفاده از تمام قوا (توسعه انساني)………………………………………………..

- توسعه وجودي از منظر قرآن………………………………………………………..

- توسعه از منظر عرفان…………………………………………………………………

- نبوغ عرفاني…………………………………………………………………………..

- محورهاي توسعه الهي………………………………………………………………..

- اهداف توسعه………………………………………………………………………….

- گسترش علم و عقل يكي از اهداف توسعه………………………………………..

- مباني توسعه…………………………………………………………………………..

- شاخصه‌هاي توسعه الهي………………………………………………………………

- انسان با ايمان، انسان توسعه يافته قرآني…………………………………………..

- مظهر اهتداء و ضلالت قلب انسان است (شرح صدر و ضيق صدر)……………..

- قلب المؤمن عرش الرحمن (توسعه دل)……………………………………………

- علايم توسعه وجودي…………………………………………………………………

- شرح صدر……………………………………………………………………………..

- علامت شرح صدر دستيابي به حلم است……………………………………………

- انس……………………………………………………………………………………

- انبساط…………………………………………………………………………………

- من انسان كامل من فراگير است……………………………………………………

- وسعت نظر عارف…………………………………………………………………….

- سرور…………………………………………………………………………………..

- راه‌هاي افزايش توسعه وجودي……………………………………………………..

- پذيرش توحيد راه اساسي افزايش ظرفيت رواني………………………………….

- خداخواهي……………………………………………………………………………..

- طي مراتب كمال در انسان كامل…………………………………………………..

- سير و سلوك…………………………………………………………………………

- عبادت (عبوديت)…………………………………………………………………….

- تقوي مايه شرح صدر و گسترش دل……………………………………………….

- گستردگي ظرفيت رواني و حلم نتيجه علو همت است…………………………..

- شكر……………………………………………………………………………………

- عوامل مؤثر در ايجاد ظرفيت رواني………………………………………………..

- مظاهر توسعه وجودي………………………………………………………………..

- سلوك فردي………………………………………………………………………….

- سلوك جمعي………………………………………………………………………….

- نتايج توسعه وجودي…………………………………………………………………

- تنگي و فراخ قبر تابع انشراح صدر و عدم آن است………………………………

- نتيجه گيري…………………………………………………………………………..

- فصل سوم – حيات طيبه در ايران 1400 (ه.ش)………………………………….

- تعريف حيات معقول…………………………………………………………………

- عبور از مراحل خام «حيات طبيعي محض» به مراحل حيات معقول…………….

- حيات………………………………………………………………………………….

- طيب…………………………………………………………………………………..

- حيات دنيايي و زندگاني طيب………………………………………………………

- حيات طيبه……………………………………………………………………………

- حيات طيبه بهره مؤمن صالح………………………………………………………..

- اركان حيات طيبه…………………………………………………………………….

- حيات طيبه انسان را به كجا مي‌رساند؟…………………………………………….

- راه رسيدن به عزت چيست؟………………………………………………………..

- معناي صعود و شرح معراج………………………………………………………….

- عمل صالح واسطه ارتقاء ارواح طيبه……………………………………………….

- نشانه‌ها و ويژگي‌هاي حيات طيبه………………………………………………….

- سيماي حيات طيبه نزد پيشوايان معصوم…………………………………………..

- ايران در سال 1400 (ه.ش)………………………………………………………….

- نتيجه گيري…………………………………………………………………………..

- Abstract……………………………………………………………………………………………….

فهرست منابع………………………………………………………………………………………………….

 

جهت دانلود فایل کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: توسعه راهبرد حیات طیبه ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asad

اين تحقيق شامل سه فصل مي باشد؛
فصل اول حج از نظر لغوي و اصطلاحي بحث شده و انواع حج و عمره هم بررسي شده است.
در فصل دوم كه سيماي حج از ديدگاه قرآن مي باشد تقريباً آيات قرآن را تا حدودي موردبررسي و دسته بندي قرار داديم همچنين آيات مربوط به بناي كعبه و تاريخچه آن و آيات مربوط به محرمات وواجبات حج نيز در اين فصل بحث شده است.
و اما در فصل سوم، اين فصل فلسفه حج مي‌باشد كه فلسفه اجتماعي ،اقتصادي و فردي معنوي را به رشته تحرير درآورده، همچنين آياتي كه مربوط به آنها درقرآن بيان شده آنها را جمع آوري كرده و در مباحث مربوط به خودشان جاي داده شده است.
ودر آخر هم يك نتيجه گيري كلي از همه مباحث تحقيق به عمل آمده است.
اميد به اين كه توانسته باشم اين عبادت بزرگ را كه اسلام و قرآن به آن اين قدر اهميت داده اند،با استناد به قرآن تا حدي براي همه روشن ومبرهن گردد.

چكيده
حج از ديدگاه قرآن داراي جايگاه خاصي مي‌باشد و داراي فلسفه و احكام و مناسك معيني مي‌باشد كه در فصول سه گانه اين پروژه به چشم مي‌خورد.
در فصل اول حج از نظر لغوي و اصطلاحي بحث شده و معلوم شد كه معناي لغوي حج يعني قصد زيارت و آهنگ مي‌باشد و معناي اصطلاحي آن انجام مناسك خاص در زمان و مكان خاص مي‌باشد.
و نيز اشاره شد كه جج داراي انواعي همچون تمتع، قِران و افراد است.
فصل دوم سيماي حج از ديدگاه قرآن است در اين فصل به تاريخچه بناي كعبه و اهميت آن واصل وجوب حج پرداخته وسپس آيات اعمال و مناسك ، محرمات مانند :جدال وفسوق، صيد وشكار كردن و… مي‌باشد.
در دنباله نيز به واجبات حج شامل طواف، قرباني كردن، سعي وصفا ومروه و.. پرداخته شده است.
فصل سوم : فلسفه حج مي‌باشد كه در اين قسمت ابتدا به فلسفه فردي، معنوي، اجتماعي و اقتصادي آن پرداخته شده است.
در بخش اول آن خودسازي و تقريب به خدا وبعضي از اسرار اعمال بحث شده .
در بخش دوم كه اجتماعي مي‌باشد در مورد هماهنگي و وحدت ويكپارچگي مسلمانان مي‌باشد.
در بخش سوم كه در مورد فلسفه اقتصادي حج مي‌باشد اين طور به نظر مي‌رسد كه حج باعث رشد ورونق مادي و اقتصادي مي‌باشد و در جوامع اسلامي حج، حافظ منافع دنيوي و اخروي امتهاي اسلامي مي‌شود.

فهرست مطالب

عنوان  ………………………………………………………………….. صفحه

كليات

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 1

تبيين موضوع …………………………………………………………………………………………. 3

اهميت و ضرورت موضوع ………………………………………………………………………. 3

پيشينه موضوع ……………………………………………………………………………………….. 4

پرسشها وفرضيات ………………………………………………………………………………….. 5

چكيده ……………………………………………………………………………………………………. 6

فصل اول : حج از نظر لغوي واصطلاحي انواع آن

حج در لغت …………………………………………………………………………………………….. 8

حج در اصطلاح ………………………………………………………………………………………. 9

شرافت زماني حج…………………………………………………………………………………….. 9

اهميت و آثار حج …………………………………………………………………………………….. 10

انواع و اقسام حج و عمره ………………………………………………………………………… 13

تمتع از نظر لغوي واصطلاحي ………………………………………………………………….. 14

كيفيت حج تمتع ……………………………………………………………………………………….. 14

حج افراد ………………………………………………………………………………………………… 17

حج قران…………………………………………………………………………………………………. 18

عمره مفرده و تمتع ………………………………………………………………………………….. 18

عمره از نظر لغوي و اصطلاحي ………………………………………………………………… 19

عمره مفرده و اعمال آن …………………………………………………………………………… 20

ميقات احرام عمره مفرده …………………………………………………………………………. 20

فرق عمره مفرده با عمره تمتع ………………………………………………………………….. 21

نتيجه ……………………………………………………………………………………………………… 22

فصل دوم : سيماي حج از ديدگاه قرآن

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 24

واژه حج در قرآن ……………………………………………………………………………………. 24

تاريخ مكه ………………………………………………………………………………………………. 27

نامهاي مكه: ……………………………………………………………………………………………. 29

1-   مكه ………………………………………………………………………………………………….. 29

2-   بكه …………………………………………………………………………………………………… 29

3-   بيت العتيق …………………………………………………………………………………………. 30

4-   بيت المعمور ………………………………………………………………………………………. 30

5-   مسجد الحرام …………………………………………………………………………………….. 31

6-   بيت الحرام ………………………………………………………………………………………… 32

7-   ام القري ……………………………………………………………………………………………. 33

8-   بلد الامين ………………………………………………………………………………………….. 34

دليل پيدايش كعبه ……………………………………………………………………………………. 34

تاريخچه مبناي كعبه ………………………………………………………………………………… 35

زمان ساختن بناي اوليه كعبه ……………………………………………………………………. 39

وجوب و ضرورت حج……………………………………………………………………………… 41

آياتي در مورد ادله وجوب حج و عمره ……………………………………………………… 41

مستطيع كيست؟ ………………………………………………………………………………………. 43

1-   استطاعت مالي …………………………………………………………………………………… 44

2-   استطاعت عقلي …………………………………………………………………………………… 44

3-   استطاعت بدني …………………………………………………………………………………… 45

4-   استطاعت زماني………………………………………………………………………………….. 45

5-   استطاعت امنيت …………………………………………………………………………………. 45

دعوت به حج اكبر ……………………………………………………………………………………. 49

محرمات

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 52

محرمات احرام ……………………………………………………………………………………….. 52

1- فلسفه صيد ……………………………………………………………………………………….. 53

كفاره صيد و شكار بر فرد محرم ……………………………………………………………… 55

حكم شكار كردن حيوانات دريايي و صحرايي …………………………………………….. 57

حكم شكار بعد از احرام …………………………………………………………………………… 59

2- حكم جدال وفسوق كردن ……………………………………………………………………. 60

كفاره جدال …………………………………………………………………………………………….. 60

3- حرمت مباشرت…………………………………………………………………………………… 61

قرآن اثر اجتناب از محرمات را چنين بيان كرده …………………………………………. 62

واجبات

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 66

طواف …………………………………………………………………………………………………….. 67

احكام طواف …………………………………………………………………………………………… 67

سعي صفا و مروه …………………………………………………………………………………… 68

احكام صفا و مروه ………………………………………………………………………………….. 70

عرفات ……………………………………………………………………………………………………. 71

وقوف در مشعرالحرام …………………………………………………………………………….. 73

رمي جمرات ……………………………………………………………………………………………. 76

قرباني ……………………………………………………………………………………………………. 78

فلسفة قرباني ………………………………………………………………………………………….. 78

1-   كمك رساني به اهل حجاز يك اصل مي باشد. ……………………………………….. 79

2-    قرباني از شعائر الهي است. ……………………………………………………………….. 79

3-   كمك به مستمندان و سيركردن آنها ……………………………………………………… 80

4-   رسيدن به تقواي الهي …………………………………………………………………………. 81

حلق و تقصير كردن ………………………………………………………………………………… 82

فضيلت حلق ……………………………………………………………………………………………. 83

حكم حلق و زمان آن ……………………………………………………………………………….. 84

نتيجه ……………………………………………………………………………………………………… 85

فصل سوم : فلسفه حج

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 88

1- فلسفه فردي و معنوي

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 90

بعد معنوي حج ……………………………………………………………………………………….. 91

حج و كسب معرفت …………………………………………………………………………………. 92

انسان و خودسازي …………………………………………………………………………………. 93

عبادت حج، عبادتي بي رياست……………………………………………………………………. 96

بعد معنوي مناسك و اعمال حج و تأثير آن بر فرد ………………………………………. 97

بعضي از اسرار حج ………………………………………………………………………………… 99

اسرار صفا و مروه …………………………………………………………………………………. 99

راز طواف كردن ……………………………………………………………………………………… 99

سرحلق ………………………………………………………………………………………………….. 100

نتيجه ……………………………………………………………………………………………………… 103

2- فلسفه اقتصادي

بعد اقتصادي حج …………………………………………………………………………………….. 105

اهداف و آثار تجاري و اقتصادي حج ………………………………………………………… 107

ديدگاه قرآن نسبت به بعد اقتصادي حج …………………………………………………….. 109

ديدگاه قرآن در مورد واژه منافع و نظر مفسران در آن مورد ……………………… 112

قرباني عامل تقويت كننده اقتصاد جوامع اسلامي ………………………………………… 114

قرباني عامل برآوردن نياز فقيران …………………………………………………………….. 117

نتيجه ……………………………………………………………………………………………………… 119

3- فلسفه اجتماعي

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. 121

ويژگيهاي اجتماع حج ……………………………………………………………………………….. 122

محتواي اجتماعي حج و آثار آن ………………………………………………………………… 123

ديدگاه قرآن نسبت به اجتماعي بودن حج …………………………………………………… 125

خانه خدا متعلق به مردم است……………………………………………………………………. 126

قيام جهان شمول اجتماعي مسلمانان در پرتو حج ……………………………………….. 128

امنيت اجتماعي مسلمانان ………………………………………………………………………….. 130

حج تراكم قوه متكثره در نقطه واحده است. ………………………………………………… 131

نتيجه………………………………………………………………………………………………………. 133

نتيجه گيري كلي ………………………………………………………………………………………. 134

فهرست منابع ………………………………………………………………………………………….. 135

جهت دانلود فایل کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: حج از دیدگاه قرآن , حج ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asad

تعريف موضوع
در اين تحقيق سعي شده است مساله سير وسياحت از منظر قرآن كريم مورد تحقيق و بررسي قرار گيرد و به مسايل جانبي از جمله اهداف، مخاطبان و مصاديق آن با توجه به كتب تفسيري و روايي و ديگر كتابهايي كه در اين زمينه نگارش يافته اند ، بپردازد.
اهميت موضوع
راجع به اهميت موضوع همين بس كه قرآن كريم در سور مختلف به طور مكرر انسانها را به سير فرا مي خواند وايشانرا به مشاهدة صنع وخلقت الهي در آفاق و انفس و همچنين عبرت گرفتن از عاقبت انسانهاي سركش دعوت مي كند.
پيشينه موضوع
در مورد موضوع مورد بحث به طور پراكنده در كتب تفسيري و نيز كتب روايي ازجمله ميزان الحكمه، وسايل الشيعه، من لايحضره الفقيه و … مطالبي بيان شده است. اما كتاب يا پايان نامه اي كه اختصاصاً به اين موضوع پرداخته باشد وجود ندارد.

روش تحقيق
با توجه به موضوع، روش اين تحقيق كتابخانه‌اي است.
محدوديت هاي تحقيق
با توجه به عدم وجود كتب مختص به موضوع تحقيق اين پروژه با محدوديت منابع روبه رو بوده است و علاوه بر آن اين تحقيق با محدوديت زماني به نگارش درآمده است.
پيشنهادات
با توجه به تحقيقات انجام شده، موضوعات بحث شده در اين پروژه هر كدام مي تواند به تنهايي موضوع يك پروژه يا پايان نامه قرار گيرد و به طور موشكافانه مورد بررسي قرار گيرند.
به نظر مي رسد براي نوآوري در اين تحقيق بايد پا را از تفاسير فراتر گذاشت و به مطالعة كتب ديگري كه به صورت علمي و كاربردي به اين موضوع پرداخته اند همت گماشت، تا از تكرار مكررات بدر آمده، گامي فراتر از آنها برداريم.

فهرست مطالب
كليات
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………

تعريف موضوع ………………………………………………………………………………………….

اهميت موضوع …………………………………………………………………………………………..

پيشينه موضوع ……………………………………………………………………………………………

سوال اصلي………………………………………………………………………………………………..

فرضيه ……………………………………………………………………………………………………..

سوال هاي فرعي ………………………………………………………………………………………..

روش تحقيق ……………………………………………………………………………………………..

محدوديت هاي تحقيق …………………………………………………………………………………

پيشنهادات ………………………………………………………………………………………………..

چكيده ……………………………………………………………………………………………………..
تعريف مفاهيم ………………………………………………………………………

1- سفر ……………………………………………………………………………………………………

2- سير …………………………………………………………………………………………………….

3- سيح ……………………………………………………………………………………………………

4-  نفر ……………………………………………………………………………………………………

5- هجرت…………………………………………………………………………………………………
فصل اول: ديدگاه قرآن نسبت به سير وسياحت

پيشگفتار …………………………………………………………………………………………………..
الف ) اهميت و ضرورت سير در قرآن كريم ……………………………………

1- اتمام حجت ………………………………………………………………………………………….

2- هدايت بخشي ……………………………………………………………………………………….

3- پند و اندرز براي مومنان …………………………………………………………………………..

4- آيينه عبرت …………………………………………………………………………………………..
ب) مخاطبان سير در قرآن كريم ………………………………………………….

1- آل عمران  /137……………………………………………………………………………………..

2- انعام /11………………………………………………………………………………………………

3- يوسف (ع) /109…………………………………………………………………………………….

4- نحل /36………………………………………………………………………………………………

5- حج /46……………………………………………………………………………………………….

6- نمل /69……………………………………………………………………………………………….

7- عنكبوت /20………………………………………………………………………………………….

8- روم /9…………………………………………………………………………………………………

9- روم /42……………………………………………………………………………………………….

10- فاطر /44…………………………………………………………………………………………….

11- غافر /21…………………………………………………………………………………………….

12- غافر /82…………………………………………………………………………………………….

13- محمد (ص) / 10………………………………………………………………………………….

-         نتيجه ………………………………………………………………………………………………….
فصل دوم : اهداف و مصاديق سير وسياحت

مقدمه ………………………………………………………………………………………………………

1- مشاهدة آيات و نشانه هاي الهي در مخلوقات و مصنوعات ………….

الف – سير آفاقي ……………………………………………………………………………………….

-         سير و مشاهده آسمانها و زمين ………………………………………………………………….

-         سير آفاقي براي مشاهده صنع الهي …………………………………………………………….

الف ) توجه به خلقت شتر ……………………………………………………………………………

ب ) زنبور عسل …………………………………………………………………………………………

-         زنبور عسل حيوان متمدن …………………………………………………………………………

-         زنبور عسل و توليد نسل …………………………………………………………………………

-         ساختمان جسماني زنبور عسل ………………………………………………………………….

ب) سير انفسي ………………………………………………………………………………………….

-         سير و تدبر در چگونگي به وجود آمدن انسان و مراحل وجودي او ……………………

2-   عبرت …………………………………………………………………………..

-         مطالعه تاريخ نوعي سير ……………………………………………………….

الف ) تاريخ چيست؟ ………………………………………………………………………………….
ب ) نقش تاريخ در زندگي انسانها …………………………………………………………………

ج ) تاريخ از ديدگاه قرآن كريم ……………………………………………………………………..

-         سير و عبرت گرفتن از اقوام پيشين ………………………………………….

-          چرا سرگذشت پيشينيان عبرت انگيز است؟ ………………………………..

-         فوايد سير در تاريخ وعبرت از گذشتگان…………………………………….

1-    كسب تجربه ………………………………………………………………………………………..

2-    تربيت ………………………………………………………………………………………………..

3-    هدايت ……………………………………………………………………………………………….

4-    كشف عوامل موثر در تعالي و انحطاط جوامع گذشته ……………………………………..

الف ) عدالت و بي عدالتي ……………………………………………………………………………

ب ) اتحاد و تفرقه ……………………………………………………………………………………..

ج ) اجرا يا ترك امر به معروف ونهي از منكر ……………………………………………………

د ) فسق و فجور و فساد اخلاق …………………………………………………………………….

-         اقوام منحط شده و علل انحطاط آنها ………………………………………..

الف ) سير در احوال قوم عاد …………………………………………………………………………

-         تاريخچه قوم عاد …………………………………………………………………………………..

-         دلايل انحطاط و هلاكت قوم عاد ………………………………………………………………

-         سرانجام قوم عاد …………………………………………………………………………………..

-         هلاكت قوم عاد درس عبرتي براي ديگر اقوام ………………………………………………

ب ) سير در احوال قوم ثمود………………………………………………………………………….

-         چرا قرآن قوم عاد و ثمود را مثال مي زند؟ …………………………………………………..

ج ) سير در احوال قوم سبأ…………………………………………………………………………….

-         هلاكت به خاطر كفران نعمت …………………………………………………………………..

3- علم ……………………………………………………………………………..

-         سير و تحصيل علم در قرآن كريم ……………………………………………………………..

-         سير و تحصيل علم در روايات ………………………………………………………………….

4- جهاد ……………………………………………………………………………

-         جهاد نوعي سير …………………………………………………………………………………….

-         جنگ موته نمونه اي از جهاد ……………………………………………………………………

-         جنگ تبوك جهادي همراه با سير ………………………………………………………………

5- هجرت ………………………………………………………………………….

-         هجرت يكي از مصاديق سير …………………………………………………………………….

-         هجرت از بلاد كفر ………………………………………………………………………………..
فصل سوم : آداب و بايسته هاي اخلاقي سفر

-         مقدمه …………………………………………………………………………………………………

-         آداب قبل از سفر ………………………………………………………………

1-    انتخاب مقصد و هدف ……………………………………………………………………………

2-     انتخاب همراه ………………………………………………………………………………………

3-    رد امانت …………………………………………………………………………………………….

4-    انتخاب جانشين و سرپرست ……………………………………………………………………
آداب زمان خروج ………………………………………………………………….

1-    تعيين زمان خروج …………………………………………………………………………………

2-     آغاز سفر با دعا و صدقه ………………………………………………………………………..
آداب حين سفر …………………………………………………………………….

1-    انتخاب رهبر ………………………………………………………………………………………..

2-    اخلاق در طول سفر ……………………………………………………………………………….

آداب رسيدن به مقصد ……………………………………………………………..

-         به جاي آوردن شكر ……………………………………………………………………………….

-         انتخاب مكان مناسب ………………………………………………………………………………

نتيجه ……………………………………………………………………………………………………….

فهرست منابع …………………………………………………………………………………………….

 

جهت دانلود فایل کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: سیر و سیاحت , سیر و سیاحت در قرآن کریم ,
:: بازدید از این مطلب : 166
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asad

چكيده :

يكي از موضوعات مهمي كه در زمينه ي علوم قرآني مورد بحث قرار گرفته است فعاليت و بررسي در زمينه ي آشنايي با معجزات پيامبران را اعجاز قرآن مي باشد .

تحقيق بنده شامل چهارفصل مي باشد كه در فصل اول ، بحث لغوي و اصطلاحي و گفتار علماي غرب راجع به معجزه – اعجاز و ماهيت آن ، معجزه چيست و چگونه ممكن است ؟ شرايط معجزه … را از منابعي از جمله : مرزهاي اعجاز سيد ابوالقاسم خويي ، معجزه ي دكتر محسن شفاهي ، اعجاز قرآن در نظر اهل بيت (ع) دكتر سيد رضا مؤدب مورد بررسي قرار    داده ام .

در فصل دوم نيز معجزات نه گانه حضرت موسي (ع) از جمله : عصا، يد بيضا ، شكا فتن دريا و … را از طريق آيات قرآن ، تفاسير و كتب مختلف ، از جمله : قاوس قرآن علي اكبر قرشي ، تاريخ انبياء  ( از آدم تا خاتم ) مرحوم حسين عمارزاده و همينطور تفسير نمونه ، الميزان – مجمع البيان – جامع البيان و تفسير نور – و همچنين تأثير معجزات حضرت موسي (ع) را بر روي قوم بني اسرائيل مورد بحث و بررسي قرار داده ام .

در فصل سوم ابتدا به نبوت حضرت عيسي (ع) اشاره شده و بعد انواع معجزات آن حضرت را از طريق آيات قرآن ، تفاسير و كتب مختلف از جمله تفسير الميزان ، نمونه ، مجمع البيان و همچنين كتاب مسيحيت شناسي مقايسه اي ، و عيسي (ع) از ديدگاه قرآن مورد بررسي قرار داده ايم . فصل چهارم نيز مشتمل بر انواع معجزات پيامبر (ص) از جمله : قرآن ، شق القمر ، حركت درخت ، حنانه و …  مي باشد كه آنها را نيز از تفاسير و كتب مختلف مورد بحث و بررسي قرار داده ايم . پايان اين پروژه نتيجه مباحث گذشته است كه شامل آثار معجزه انبياء ، اهداف معجزه (اصول اعتقادي ) مي باشد .

فهرست مطالب
مقدمه     1
کلیات :       2
اهمیت موضوع      2
پیشینه موضوع       2
سؤالات تحقیق      2
فرضیه        2
تعریف موضوع       2
روش تحقیق      2
چکیده        4

فصل اول  : بحث لغوی اعجاز ، معجزه درلغت ، ماهیت معجزه      5
معجزه چیست ؟       6
آیامعجزه ممکن است ؟      8
آیا معجزه واقع شده است ؟      10
معجزه چگونه دلالت بر صدق آورنده آن دارد؟      11
شرایط معجزه      12
چگونه معجزه گواه بر صدق ادعای پیامبران می باشد؟      13
معنی لغوی اعجاز      14
عجز     16
معجزه در لغت      17
گفتار علمای غرب راجع به معجزه     18
معجزه در اصطلاح      18
معجزه در اصطلاح علوم دینی     21
فاعل معجزه کیست ؟        23
اعجاز و ماهیت آن      24
اعجاز قرآن       25
اعجاز قرآن فقط از نظر اسلوب کلام یا جهتی دیگر از جهات ، به تنهایی نیست .      26
عمومیت اعجاز قرآن برای تمامی افراد انس و جن      26
یک پندار غلط      28
نفی شبهات وارد بر اعجاز     29
نخستین آیه نفی اعجاز     29
دومین آیه نفی اعجاز    33
سومین آیه نفی اعجاز     36

فصل دوم : معجزات حضرت موسی (ع)     40
معجزات حضرت موسی ( ع )     42
معجزات نه گانه حضرت موسی (ع)     45
کوه « حریب » جایگاه اولین ارتباط عمیق موسی (ع) با خدا      50
اثبات معجزه حضرت موسی (ع)     51
یدبیضاء     62
معجزه سوم     66
دریا شکافته شد    69
موسی به طور سینا میرود     71
موسی همان پیامبری است که قومش از وی درخواست کرده اند خدا را ببینند     73

فصل سوم : معجزات حضرت عیسی (ع    75
نبوت حضرت عیسی (ع)    76
انواع معجزات حضرت عیسی (ع)    78
بیان معجزات حضرت عیسی (ع) در کتاب مسیحیت شناسی     83
آیات 49الی 52 نساء( راجع به معجزات حضرت عیسی (ع)     86
اثبات معجزه دوران نوزادی ( سخن گفتن ) حضرت عیسی (ع)از منظر آیات قرآن کریم     92

فصل چهارم :بررسي معجزات پيامبر اكرم(ص)    100
انواع معجزات پیامبر(ص)     101
اعجاز قرآن     101
قرآن معجزه ادبی      103
قرآن معجزه جاودانی     103
قرآن معجزه انسان ساز     104
اثبات اعجاز قرآن از دیدگاه قرآن کریم     105
قرآن معجزه جاودانی پیامبر اسلام(ص)     107
نظر شهید مطهری در رابطه با اعجاز قرآن      111
شق القمر    112
ذکر شق القمر در قرآن و اخبار    117
حرکت درخت    125
معراج پیامبر (ص)     130
اثبات مسئله معراج و سیر شبانه پیامبر (ص)    132
غیب گویی    137
غیب گویی از دیدگاه آیات قرآن کریم    139
یک پیشگویی عجیب    142
اعجاز قرآن از دریچه علم غیب    143
حنانه    145
معجزه ای دیگر    146
معجزات روایی پیامبر (ص)(8،9،10،11)    146
بررسی چند نکته:    150
آیا پیامبر (ص)باید مطابق خواسته مردم معجزه بیاورد؟    150
چرا پیامبر (ص)مطابق خواسته های مردم اعجاز نکردند؟    153
آیا معجزه دلیل و برهان بر صحت نبوت و رسالت است ؟    155
چرا قرآن معجزه را « آیه » خوانده است؟    156
نتیجه گیری    158
فهرست منابع و مؤاخذ    160

 

جهت دانلود فایل کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی معجزات , بررسی معجزات انبیاء , معجزات سه تن از انبیاء ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asad

فرضية تحقيق:
«سورة مباركة بروج ، بيان اختصاري سرنوشت اقوامي خاص، اثر تربيتي عمده اي دارد.»
سؤالات تحقيق:
1-    اصحاب الاخدود چه گروهي بودند؟
2-    شكنجة مسلمانان در صدر اسلام براي چه هدفي صورت پذيرفته بود؟‌
3-    اثر بيان اختصاري داستان فرعون و ثمود در اين سوره چيست؟‌
4-    اثر اين سوره بر تربيت اخلاقي جوامع چگونه است؟
پيشينة تحقيق:
اكثر تفاسيري كه تا انتهاي قرآن به تفسير سور قرآن پرداخته اند، به تفسير اين سوره نيز پرداخته اند.

چكيده اي در مورد سورة بروج:
سورة بروج مكي است و بيست و دو آيه دارد.
بيان آيات اين سوره مشتمل بر انذار و بشارت است ،‌و در آن به سختي كساني را انذار كرده كه مردان و زنان مسلمان را به جرم اين كه به خدا ايمان آورده اند شكنجه مي كنند. نظر مشركين مكه كه با گروندگان به رسول خدا(ص) چنين مي كردند، آنان را شكنجه مي كردند تا از دين اسلام به شرك سابق خود برگردند.
بعضي از اين مسلمانان صبر مي كردند و برنمي گشتند و لو شكنجه به هر جا كه خواست برسد. و بعضي برگشته و مرتد مي شدند و اينها افرادي بودند كه اينها افرادي بودند كه ايمان ضعيفي داشتند، همچنان كه در آية “ وَمِنَ النّاسَ مِن يَقول امنا بِالله فاذا اوذي في الله جَعَل فتنه الناس كعذاب الله، وَ مِن الناسُ مِن يعبد الله علي حرف فَاِنَّ اصابَه خير اطمَان به وَ اِن اصابته فتنه انقلب علي وَجهَهُ ” به وضع آنان اشاره مي كند. خداي سبحان در اين آيات قبل از اينكه اشاره اي به اصحاب اخدود مي كند و اين خود تشويق مؤمنان به صبر در راه خداي تعالي است، دنبال اين داستان، اشاره اي هم به سرگذشت لشكريان فرعون و ثمود دارد، و اين ماية دلخوش رسول خدا و وعدة نصرت به آن جناب و تهديد مشركين است و اين سوره به شهادت سباق آياتش درمكّه نازل شده است .
در كل اين سوره به دو بخش مي تواند تقسيم شود: بخش اوّل: پيروان اخدود (‌از آية يكم تا شانزدهم ) و بخش دوّم : حديث سپاه (از آية هفدهم تا بيست و دوّم) در بخش اول اين سوره قسم به ستارگان و روز موعود و شاهد و مشهود است و جواب اين قسم در آية چهارم آمده كه به اصحاب اخدود و لعنت فرستاده شده  تناسب نامگذاري اين سوره به سورة بروج نيز به تناسب سوگندي است كه در آية اوّل آمده است.
اهميت اين سوره:
اين سوره بيست و دو آيه دارد و رسول خدا (ص) فرمود،‌هر كس سورة بروج را بخواند خداوند به عدد هر روز آدينه و روز عرفه كه در دنيا بوده ده حسنه براي او بنويسد و هر كس در نماز فريضه بخواند، موقف حشروي با انبياء مرسلين باشد.
از مصباح كفعمي است: كسيكه اين سوره را در رختخواب بخواند يا موقع بيرون رفتن از منزل ، خانه و اثاث البيت و اهل و عيال همه محفوظ مانند .
روي هم رفته اين سوره، سوره استقامت و پايمردي در برابر فشارهايي است كه از ظالمان و مستكبران بر مؤمنان وارد مي شود و در لابلاي آن وعده نصرت الهي نهفته است.
در فضيلت اين سوره همين بس كه رسول خدا فرمود: هر كس اين سوره را بخواند، خداوند بر تعداد تمام كساني كه در نماز جمعه اجتماع مي كنند و تمام كساني كه در روز عرفه در عرفات جمع مي شوند ، ده حسنه به او مي دهد و تلاوت آن انسان را از ترسها و شدائد رهايي مي بخشد .

 

جهت دانلود فایل کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بررسی تفسیر , بررسی تفسیر آیات , تفاسیر مختلف , تفسیر آیات سوره ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asad

چكيده

عنوان اين پايان نامه عبارتست از:«مباني عرفان نظري درتأويلات عبدالرزاق كاشاني»

تحقيق حاضرازپيش گفتار،سه بخش ويك نتيجه تشكيل شده است.

درپيش گفتاربه بيان برخي ازابعاد وجوانب موضوع ،اهميت آن ،اهداف وانگيزه هاي تحقيق ، مسئله اصلي، فرضيه ،روش تحقيق ،نوع منابع استفاده شده وبرخي ازدشواري هاي كارپرداخته شده است.

بخش اول به بيان حيات كاشاني ورفع ابهامات ،اشتباهات وتناقضاتي كه درباره نام وزندگي وآثار او به وجود آمده پرداخته وتحقيق مبسوطي درزمينه اثبات تشيع اين طلايه دارعرفان شيعي صورت گرفته است.دراين تحقيق پس ازاستخراج آياتي كه درشأن اهل بيت عليهم السلام تأويل شده ،شبهات موجود دربرخي ازكتب ايشان نيز بررسي ودرادامه به تطبيق آراء كاشاني با مختصات شيعي چون نفي جبر و اختيار، رجعت، عصمت و غيره پرداخته ايم. يكي از نكات مهم ديگر كه در اين بخش مطرح است، ارائه آثار كاشاني به ترتيب زمان نگارش آنها و نيز صحت انتساب كتاب « تأويلات » به ايشان مي باشد.

در بخش دوم پس از نگاهي به تاريخ تفسير و تأويل، به معرفي و توضيح اين دو اصطلاح كليدي، تبيين جايگاه هر كدام  و نيز وجوه اشتراك و افتراق آنها پرداخته و در ادامه به سير اجمالي تأويل نگاري، نحله هاي تأويلي و تفاوتهاي آنها با يكديگر و سپس به نامهاي ديگر حوزه تأويل نگاري مانند اشاره، فهم، استنباط، تفسير،‌ تلقي و مس، كشف و غيره پرداخته و از اين ميان اصطلاح « تأويل عرفاني» را به عنوان تعريفي جامع و مانع برگزيده ايم. پس از آن مباني تأويل عرفاني را در پنج بخش:مباني عمومي ( قرآن و حديث) ، جامعه شناختي، زبان شناختي و مباني نظري و عملي پي گرفته و در ادامه نيز به تاييد اين مباني توسط كاشاني و ارائه ملاكهاي تأويل عرفاني توسط ايشان اشاره شده است.

 بخش سوم، بخش اصلي تحقيق است كه در آن تمامي آياتي كه موضوعات عرفان نظري در آنها مورد تأويل قرار گرفته،‌ به مثابه « فرهنگ موضوعي تأويل عرفان نظري» گرد هم آمده و مورد ترجمه قرار گرفته اند. در اين بخش تمامي آيات تأويل شده مربوط به هر يك از مباني عرفان نظري از قبيل: وحدت وجود، وحدت و كثرت، اسماء و صفات الهي، اعيان ثابته، انسان كامل، حقيقت محمديه، ولايت،فيض اقدس و فيض مقدس و غيره در ذيل موضوع آن و براساس ترتيب آيات طبقه بندي شده اند. كه ميتواند راهنماي جامعي براي نشان دادن مباني عرفان نظري در آيات قرآن باشد.

از نتايج مهم اين بحث، علاوه بر اثبات تشيع كاشاني و صحت انتساب كتاب تأويلات به ايشان، اين است كه جناب كاشاني به واسطه شخصيت علمي وعرفاني والا و جامعيت كم نظيرش و با رعايت ملاكهاي تأويل عرفاني و بدون عدول از اصول و قواعد تفسير ظاهري، از قبيل مباحث لغوي و ادبي و صرف و نحو عربي، به خوبي از عهده تأويل آيات الهي و تطبيق مسائل عرفاني با آنها برآمده و با خامه شيواي خود چنان تصويري چشم نواز و دلنشين از حقايق الهي نگارگري كرده كه كمتر عارفي را توفيق اينچنيني دست داده است.

اميد است اين تحقيق، با همه نواقص و ناشايستگي هايش، توانسته باشد برخي از ابعاد موضوع را روشن ساخته و به درك بهتر آن كمك كند.

فهرست مطالب

چكيده پايان نامه……………………………………………………………………………..1

پيش گفتار………………………………………………………………………………….3

بخش اول : ………………………………………………………………………………..9
حيات ، مذهب و آثاركاشاني

بخش دوم :……………………………………………………………………………….47
مباني تأويل عرفاني ازمنظر كاشاني

بخش سوم :………………………………………………………………………………71
فرهنگ موضوعي مباني عرفان نظري كتاب تأويلات القرآن الكريم

ضمائم : ……………………………………………………………………………….401
جداول ونمودارهاي درصد فراواني آيات تأويلي

فهرست منابع و مأخذ…………………………………………………………………….409
Abstract

جهت دانلود فایل کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: تأویلات عبدالرزاق کاشانی , مبانی عرفان نظری , مبانی عرفان نظری در تأویلات ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asad

مقدمه:
امروزه پديده وابستگي دارويي يكي از معضلات بزرگ جوامع بشري است كه توجه روانپزشكان، جامعه شناسان و حقوقدانان، روانشانسان و علماي تعليم و تربيت را به خود اختصاص داده است اين موضوع نشان مي دهد كه پديده اعتياد يا سوء مصرف مواد داراي ابعاد چندگانه است كه در بروز و شيوع آن دخيلند، بنابراين در مبارزه با اعتياد چنانچه يكي از عوامل مد نظر قرار گيرد و از ساير عوامل چشم پوشي شود فرض بر آنكه آن عامل تأثير مثبتي نيز در جلوگيري از اعتياد داشته باشد. عوامل ديگر تأثير عامل مورد نظر را كاهش خواهند داد.
يكي از عوامل مؤثر در ايجاد و تداوم اعتياد عامل فردي مي باشد كه نظر بسياري از محققان را جلب كرده است و بر همين اساس تحقيقي كه وايلتت   در سال 1962 انجام داد بر عامل فردي و ويژگيهاي شخصي معطوف بود كه نشان داد افراد معتاد در مقايسه با غير معتاد نيمرخ رواني غير عادي تري دارند. از طرفي جير  در سال 1990 به اين نتيجه رسيد كه افرادي كه اختلال روانپزشكي دارند 7/2 مرتبه بيشتر از افراد فاقد اختلال سوء مصرف مواد را نشان مي دهند.
ويكلرراسور  نيز در سال 1953 يكي از قواعد كلي اعتياد را از نظر رواني بيان كرد كه اعتياد مي تواند با مشكلات شخصيتي فرد همبستگي داشته باشد.
(فرجاد 13740).
با توجه به اينكه يكي از عوامل مؤثر در وابستگي دارويي مي تواند عوامل فردي و ويژگي هاي شخصيتي داشته آنچه در اين زمينه مورد توجه است اين است كه آيا اين عامل مي تواند ارتباطي با بازگشت مجدد معتادين درمان شده داشته باشد؟
بنابراين در اين پژوهش با اين مسأله روبه رو هستيم كه آيا نيمرخ رواني افراد با مصرف مجدد بعد از سم زدايي رابطه دارد؟ آيا نيمرخ رواني با دفعات مصرف مواد بعد از سم زدايي رابطه دارد؟ نيمرخ رواني معتادين آيا در گروهي كه بعد از سم زدايي مصرف مجدد داشتند با گروهي كه مصرف نكردند تفاوت دارد؟ تا بر حسب رابطه بتوانيم اين عامل را در درمان و پيشگيري مورد توجه قرار بدهيم.

فهرست مطالب

فصل اول
مقدمه
بیان مسأله
فایده و اهمیت تحصیل.
فرضیه های پژوهش.
تعریف اصطلاحات.
فصل دوم :
وابستگی به مواد:
تعریف:
کلاسهای تشخیص برای وابستگی به مواد بر اساس DSMIV:
ملاکسهای تشخیص برای ترک مواد بر اساس DSMIV:
وابستگی فیزیولوژیایی (Physiologidal):
وابستگی روان شناختی:
چگونگی ایجاد وابستگی دارویی:
آزمایش:
مصرف تنظیم:
اعتیاد یا وابستگی:
لب شناسی:
۱- عوامل اجتماعی و فرهنگی:
۲- بیماری توأم
۳-عوامل زیست شناختی و ژنتیک:
۴- نظریه روانکاوی
نوروفارماکولوژی:
کوکائین:
نظریه های اعتیاد:
نظریه های روانی اجتماعی
۲-نظریه های رفتاری:
۳-نظریه های ژنتیک:
۴-نظریه های نوروشیمیایی:
اختلالات روانپزشکی توأم:
پژوهشهایی در مورد رابطه اختلال شخصیت با اعتیاد:
فصل سوم
روش تحقیق:
جامعه آماری:
روش انتخاب نمونه تعداد نمونه ها:
جدول ۱-۳
خلاصه اطلاعات مربوط به مشخصات نمونه ها
روش جمع آوری اطلاعات:
متغیرهای پژوهش:
تفسیر ملام: مصرف مواد
تفسیر رابط: سن
ابزار تحقیق:
شیوه نمره گذاری:
روشهای آماری مورد استفاده در این پژوهش:

 

جهت دانلود فایل کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: بیماری اعتیاد , عود بیماری , عود بیماری اعتیاد , نیمرخ روانی ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 آبان 1393 | نظرات ()
نوشته شده توسط : asad

بیان مسئله:

انسان عصر ما به دنبال آرامش رواني است. دنياي امروز با پيچيدگي ها و ويژگي هاي خاص فرهنگ ماشيني انسان را درگير و دار اضطرابهاي كشنده اي قرار داده است كه چهره زندگي را رنگ بس نازيبا زده و آن را غير قابل تحمل ساخته است. آرزوي هر انساني آرامشي است كه بتواند در آن مسير زندگي خود را به سوي سعادت طي كند و اضطراب سدي است محيط بر انسان و محاط در انسان كه سراسر حيات درون و بيرون او تحت تاثير خود قرار داده است و اين سوال براي هر يك از ما مطرح است كه ريشه اضطراب هاي انسان در چيست؟ و چگونه مي توان به مقابله با آن پرداخت؟ با توجه به اينكه هر يك از مكاتب روان شناسي انسان و مشكلات او را از دريچه اي خاص مورد مطالعه قرار مي دهد، بر اساس ديدگاه خود راه حل هايي براي مشكلات او مطرح ميكند.

اساس طبقه بندي روان درماني، تمركز درمان بر روي يكي از جنبه هاي عملكرد روان ميباشد. اين سه جنبه عبارتند از رفتار، عواطف و تفكر.

رفتار درماني با تمركز بر تئوري يادگيري و تغيير رفتار معتقد است كه تمام رفتارها حاصل يادگيري است درمان عاطفي، عواطف متعارض و اظهار نشده فرد را ريشه مشكلات رواني مي داند. و درمان بر اساس تفكر معتقد است كه رفتار بر اساس معني كه فرد به حوادث و پديده ها مي دهد شكل مي گيرد و تغيير مي كند.

اين پژوهش بر اساس روش درمان عقلاني- عاطفي RET ) اليس 1970 و (Elis پي ريزي و دنبال شده است).

اليس معتقد است كه: دو اضطراب و اختلالات عاطفي نتيجه تفكر غير منطقي و غير عقلاني هستند به نظر او افكار و عواطف كنشهاي متناوب و جداگانه اي به شمار نمي آيند.

انسان به وسيله اشياي خارجي مضطرب  و آشفته نمي شود بلكه ديدگاه و تصوري كه از اشيا دارد موجب نگراني و اضطراب وي مي شوند. تمام مشكلات افراد از تفكرات موهومي سرچشمه مي گيرند كه از نظر تجربي معتبر نيستند. (ناصري، شفيع آبادي1365).

فهرست مطالب

فصل اول: 

مقدمه 2
بيان مسئله 5
سوال تحقيق 7
ضرورت تحقيق 7
اهداف پژوهش 8
فرضيه 8
تعريف عملياتي واژه ها 8
واژه ها

فصل دوم 
زمينه مسئله 11
تعريف روان درماني 15
اهداف روان درماني 17
درجات رواني درماني 18
روش هاي روان درماني 20
بيماري رواني از نظر فرويد 21
فرضيه ها و مفاهيم بنيادي روانكاوي 22
تعريف روانكاوي 23
هدف روانكاوي و روان درماني تحليل 24
هدف روان درماني تحليل گر1 24
انسان از ديدگاه مكتب رفتار گرائي 25
فرضيه هاي رفتارگراي 25
بيماري رواي از ديدگاه مكتب يادگيري 21
رفتاردرماني 6
تكنيك هاي رفتاردرماني 27
رفتار درماني شناختي 28
انسان ازديدگاه روان شناسي انسان گرايي 28
اصول و فرضيه هاي روانشناسي انسان گرايي 29
روان شناسي شناختي 33
فرضيات شناخت درماني 34
انسان در نظريه شناختي 36
بيماري رواني در نظريه شناختي 36
اهداف روان درماني شناختي 37
روش و شيوه شناخت درماني 37
نقش درمانگر درنظريه شناختي 38
فنون و اجزا شناخت درماني 39
محدوديت هاي شناخت درماني 40
نظريه درماني عقلاني عاطفي (اليس) 40
مفاهيم بنيادي نظريه اليس 42
نظريه شخصيت اليس 43
اضطراب و بيماري رواني در نظريه عقلاني و عاطفي 45
تفكرات غير منطقي 47
روان درماني در نظريه عقلاني عاطفي 50
فرايند درماني 52
نقش درمانگر 53
اضطراب 64
سطوح اضطراب 66
خلاصه 67
مباني نظري اضطراب 68
نظريه هاي يادگيري 69
نظريه هاي اصالت وجودي 71
نظريه هاي شناختي 72
نظريه هاي زيست شناختي  74
عوامل اضطراب و تنيدگي 74
پاسخ هاي سيستم ايمني 78
پاسخ هاي شناختي به اضطراب 80
دو مورد از تحقيق انجام شده در زمينه اين پژوهش 81

فصل سوم 
روش تحقيق 84
جامعه آماري 85
متغيرهاي پژوهشي 85
فرضيات مربوط به كنترل متغيرها 86
ابزار تحقيق 87
روش هاي آماري 90
محدوديت هاي روش ها و چگونگي تاثير آن بر تحقيق 91

فصل چهارم و پنجم 
تجزيه و تحليل داده ها 93
فرضيه  93
خلاصه 99
منابع و مأخذ 102
فهرست منابع لاتين
فهرست منابع فارسي

جهت دانلود فایل کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: باورهای غیرمنطقی , رابطه بین باورهای غیر منطقی , میزان اضطراب ,
:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 آبان 1393 | نظرات ()