نوشته شده توسط : asad

فصل اول

کلیـات

    شهر مقدس مشهد در برهه ای مغفول از حکمت و فلسفه و در خلأ عالمان متعمق و حکیم ، مواجه بروز افکار حادّ و  خصمانه در مبارزه با حکمت شد ، چهره فلسفه ستیزان عنوان گرفته از عالمانی شد که خود را تنها وارث علم و دانش نبوی و طریقه سلوک علمی و عملی خود را انحصارا برگرفته از متن دین و معارف ناب اهل بیت عصمت و طهارت میدانستند و هر گونه تفسیر و برداشت خود را از آیات و روایات صرفا عین مراد شریعت و دین قلمداد می کردند .

    این بزرگان چنان خصومت زایدالوصفی با روش های فلسفی و عرفانی در قلمرو تفکر دینی ابراز می داشتند که تنها وجه ممیز خود را با سایر عالمان دینی که به تعمق و تفکر درباره متون فلسفی دین می پرداختند احیای فلسفه ستیزی و عرفان زدایی توسط استاد و شاگردانش با وجهه مذکور سرگذشت شنیدنی دارد . این سرگذشت توسط یکی از هواداران این مدرسه به کتابت درآمد و در اوایل دهه هفتاد شمسی به نام “مکتب تفکیک” منتشر شد ، البته این طرح گسترده تر از راه و رسم مرسوم و واقع این جریان بی نام تا آن زمان بود و فکر و ایده هایی بود که آن نگارنده برای تبلیغ و ترویج مشی دل داده خود به آن تعلیق کرده بود اما در مشی و مرام بزرگان و سایر همگنان او از اعمال این دقایق و ظرایف نه تنها خبری نیست که بر خلاف آن بسیار واضح ، مطلب وجود دارد . به هرصورت از آن زمان به بعد نام “تفکیک” عنوانی شد تا به این “مدرسه” و پیروانش تشخص بدهد و جمع این عالمان و مشی فکری آنها را نشانه ای باشد .

فـهرست مطالـب

عنوان                                                                                                                       صفحه

فصل اول

كليات ………………………………………………………………………………………………………………………..  4

فصل دوم

2-1- توصيف …………………………………………………………………………………………………………  11

2-1-1- عقلائيت و خرد ورزي ……………………………………………………………………………….  11

2-1-2- نفي اخباري گري ……………………………………………………………………………………….  12

2-1-3- نفي عقل فلسفي …………………………………………………………………………………………  13

2-1-4- مفهوم عقل در ديدگاه تفكيك …………………………………………………………………….  16

2-1-5- كيفيّت پيدايش معرفت ……………………………………………………………………………….  22

2-1-6- ارزش معلومات ………………………………………………………………………………………….  34

2-1-7- فلسفه ستيزي ……………………………………………………………………………………………..  38

نفي فلسفه به صراحت ………………………………………………………………………………………………  39

استدلال بر تباين كلّي فلسفه و شريعت ………………………………………………………………………  40

2-1-8- از افراط تا تعديل ( از فلسفه ستيزي تا فلسفه پذيري ) ………………………………..  47

2-2- تحليل …………………………………………………………………………………………………………….  61

2-2-1- واژه شناسي ………………………………………………………………………………………………..  61

معرفت شناسي ………………………………………………………………………………………………………….  61

2-2-2- پيشفرضها …………………………………………………………………………………………………..  62

2-2-3- پيشفرضهاي رقيب ……………………………………………………………………………………..  63

2-2-4- لوازم پيشفرضها ………………………………………………………………………………………….  64

2-2-5- نظام بحث ………………………………………………………………………………………………….  65

2-3- نقد وبررسي ……………………………………………………………………………………………………  67

2-3-1- نقد زباني ……………………………………………………………………………………………………  67

2-3-2- سازگاري دروني …………………………………………………………………………………………  68

2-3-3- سازگاري بروني ………………………………………………………………………………………….  70

2-3-4- سازگاري با واقع ………………………………………………………………………………………..  72

منابع و مآخذ ……………………………………………………………………………………………………………  88

 

جهت دانلود فایل کلیک کنید





:: موضوعات مرتبط: تحقیقات , ,
:: برچسب‌ها: انجمن حجتیه , مبانی فکری , مبانی فکری انجمن , مبانی فکری انجمن حجتیه , نقد مبانی , نقد مبانی فکری انجمن حجتیه , نقـد مبـانی فـکری ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 25 مهر 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: